سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به فرزند خود حسن ( ع ) فرمود : ] پسرکم چهار چیز از من بیاد دار ، و چهار دیگر به خاطر سپار که چند که بدان کار کنى از کرده خود زیان نبرى : گرانمایه‏ترین بى‏نیازى خرد است ، و بزرگترین درویشى بیخردى است و ترسناکترین تنهایى خودپسندى است و گرامیترین حسب خوى نیکوست . پسرکم از دوستى نادان بپرهیز ، چه او خواهد که تو را سود رساند لیکن دچار زیانت گرداند ، و از دوستى بخیل بپرهیز ، چه او آنچه را سخت بدان نیازمندى از تو دریغ دارد ، و از دوستى تبهکار بپرهیز که به اندک بهایت بفروشد ، و از دوستى دروغگو بپرهیز که او سراب را ماند ، دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور نمایاند . [نهج البلاغه]

دغدغه های یک اقتصاد دان جوان

بسمه تعالی

      دفاع هم بلدیم  ! 

در یک ماه گذشته نامه 58 (57+1) اقتصاد دان به رئیس جمهور یکی از موضوعات داغ فضای سیاسی کشور بود نامه ای که در 13 بند نوشته شده بود و در آن به مشکلات اقتصادی کشور که طی دو سالی که دولت نهم به روی کار آمده اند اشاره کرده بود .
قبل از هر چیز می‏خواستم بدانم که این 58 (57+1) اقتصاد دان در دوره های قبل کجا بودند ؟! اینکه این اولین باری است که اقتصاد دانان عزیز به خود آمدند و شرایط را بغرنج دیدند و بنا به وظیفه ملی خود به گوشزد کردن اشتباهات دولت دست زدند ؟! یا اینکه تا به حال اصلا مشکلی نبوده و تمام مشکلات در دوره دولت نهم بروز کرده اند ؟!
با سوال از افراد مطلع به جواب سوال خود پی بردم و متوجه شدم که شبیه به این نامه در دوره های قبل هم وجود داشته ونه تنها این اولین بار نیست بلکه شبیه به نامه هم به دست آقای هاشمی رفسنجانی ( سردار سازندگی ) و هم به دست آقای خاتمی ( سردار اصلاحات ) رسیده است .
بعد از مطلع شدن از وجود چنین نامه هایی در دوره های قبل ، کنجکاو شدم بدانم عکس العمل آقایان در برابر نامه عالمان علم اقتصاد چه بوده است ؟! باز هم همان افراد مطلع به کمکم آمدند و این گونه پاسخم گفتند :
رئیس دولت های پنجم و ششم با این نامه به طرز کاملا منفعلانه ای برخورد کرد ، به طوری که حتی با بعضی از این اقتصاد دانان به تندی برخورد شد . و اما رئیس دولت های هفتم و هشتم ! رئیس خوشرو و خوش لباس دولت اصلاحات که خود به شخصه علاقه ی زیادی به ایشان دارم ! ایشان با پیاده کردن سیاست (( شنر دیدی ندیدی )) به استقبال عالمان علم اقتصاد رفتند . اقتصاد دانان نامه دادند ، دولت نامه را دریافت کرد و همان سیاست شتر دیدی ندیدی ای که در بالا ذکر آن رفت .
ایام به همین منوال گذشت تا اینکه دولت نهم به روی کار آمد و دوسال از عمر چهار ساله و خدای نکرده هشت ساله آن سپری شد و طبق سنوات گذشته اقتصاد دانان کشور دست به کار شدند . این بار که تعدادشان به 58 (57+1) نفر می رسید به گوشزد کردن مشکلات اقتصادی کشور در نامه ای 13 بندی اقدام کردند . ولی دست قضا این بار برای آنان سرنوشت دیگری را رقم زده بود .
در روز های اولیه انتشار این نامه همانطور که از رئیس دولت ، جناب آقای دکتر احمدی نژاد ، و اخلاقی که از حضرت ایشان سراغ داشتیم ، نامه را دسیسه دشمانان دولت و بدخواهان قلمداد کردند ولی در روز های بعد ورق برگشت . رئیس جمهور مردمی و عدالت محورمان ، جناب آقای دکتر احمدی تژاد اقتصاد دانان را به مناظره دعوت کردند !!
هم اکنون که من به نگارش این سیاهه مشغول هستم ، یک هفته ای است که جلسه ی 58 (57+1) اقتصاد دان با رئیس جمهور با تمام کاستی های آن برگزار شده است .ولی اگر بخواهیم به انصاف سخن گفته باشیم و از خط حق دور نشده باشیم باید این حرکت رئیس جمهور را با تمام انتقاداتی که به ایشان وارد است گامی مثبت در جهت اصلاح امور بدانیم . چرا که همانطور که در بالا رفت سابقه نداشته است که به این نامه که در سنوات گذشته هم شبیه به آن دیده شده است توجه شده باشد چه برسد به آنکه نگارندگان آن را به مناظره فرا خوانند ! .
امید است که هر دو طرف این نامه یعنی دولت و اقتصاد دانان این فرصت را غنیمت شمرده و از فضای ایجاد شده به نحو احسن برای اصلاح امور استفاده کنند .
                                                                                                                                         چنین باد
 
 




سید محمد باقر موسوی ::: یکشنبه 86/4/31::: ساعت 6:39 عصر

...

باز ما ماندیم و شهری بی تپش
وآنچه کفتار است و گرگ و روبه است

گاه میگویم فغانی برکشم
باز می بینم صدایم کوته است

دکتر علی شریعتی




سید محمد باقر موسوی ::: چهارشنبه 86/4/20::: ساعت 2:48 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :63669
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<