سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شهرى تو را از شهر دیگر بهتر نیست . بهترین شهرها آن بود که در آنت آسایش زندگى است . [نهج البلاغه]

دغدغه های یک اقتصاد دان جوان

 

بسمعه تعالی

من میگم پایین ، نه من میگم بالا ! 

کاهش سود تسهیلات بانکی ، درست یا نادرست ؟!

چندی پیش مبنی بر دستور رئیس جمهور، آقای دکتر احمدی نژاد بانک های خصوصی و دولتی موظف به کاهش سود تسهیلات بانکی شدند . یه طوری که سود تسهیلات بانک های دولتی ( با کاهش دو درصدی) از 14% به 12% و بانک های خصوصی ( با کاهش 5 درصدی ) از 17% به 12% کاهش یافت . این در حالی است که اغلب کارشناسان مسائل اقتصادی، تصمیم رئیس جمهور مبنی بر کاهش سود تسهیلات بانکی را در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با رکود تورمی روبرو است را تصمیمی نابجا و غیر کارشناسانه می دانند .

آقای دکتر احمدی نژاد این تصمیم را در حالی اتخاذ کرد که شورای پول و اعتبار بانک مرکزی این نرخ را برای بانک های دولتی در سال جاری 14% و برای بانک های خصوصی 15% اعلام کرده بود .

کاهش سود تسهیلات بانکی به این مقدار ( بانک های خصوصی 5 درصد و بانک های دولتی 2 درصد ) تبعاتی را برای اقتصاد بیمار ایران که در شرایط رکود تورمی ( تورکود) به سر می برد در پی خواهد داشت که به اختصار به مواردی  از آنها اشاره خواهد شد :

کاهش نرخ بهره ( سود تسهیلات بانکی ) در شرایط فعلی منجر به افرایش سرمایه گذاری و در نتیجه افزایش تقاضای کل خواهد شد . افزایش تقاضای کل در شرایط تورمی سطح عمومی قیمت ها را افزایش خواهد داد ( ایجاد تورم خواهد کرد) ؛ به طوری که در شرایط تورمی، کاهش نرخ بهره به اجماع اکثر اقتصاددانان پاشیدن بنزین روی آتش تورم است . این مورد علاوه بر استدلال تئوریک، از پشتوانه تجربی اتفاق تلخ سال 85 به ویژه در حوزه مسکن نیز برخور دار است .

ادامه دارد ...

 

 




سید محمد باقر موسوی ::: پنج شنبه 86/3/17::: ساعت 2:7 صبح

با سلام خدمت دوستان عزیز

دوست دارم تو این وبلاگ دغده های یک دانشجوی رشته اقتصاد نظری رو بیان کنم . دغدغه هایی که در جامعه بااونهابرخورد می کنم و لی خوب جوابی برای اونها پیدا نمی کنم . دغدغه هایی چون فقر، بیکاری و کارهایی که دولتمردان کشورم انجام میدن که با اونها مبارزه کنن ولی حیف که  جز وخیم تر شدن اوضاع کمکی به مردم کشورم نمیکنند .از خدا میخوام که منو تو این راه کمک کنه تا بتونم بلکه گوشه ای کوچیکی از این مشکلات رو بازگو کنم و مواردی که به ذهن ناقصم برای اصلاح امور میرسه رو بیان کنم .

به امید او

بسم الله . . . 




سید محمد باقر موسوی ::: دوشنبه 86/3/7::: ساعت 3:11 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :63670
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<